Faalangsttrainingen

Faalangst is, zoals de naam al zegt, een angst om te falen. Op zich is ieder mens bang om te falen en is dat helemaal niet erg, maar juist een motiverende factor. Vandaar dat faalangst een belangrijke factor is bij de prestatiemotivatie.

Er is dan ook pas sprake van faalangst als mensen irrationeel bang zijn om te falen of als ze zichzelf blokkeren in plaats van motiveren. We noemen dit negatieve of passieve faalangst. Deze faalangst heeft een desorganiserend karakter, speciaal in situaties die een bedreiging inhouden, examens of taken die als moeilijk worden ervaren.

Onder dergelijke omstandigheden gaat ‘irrelevant gedrag’ een hoofdrol spelen: transpireren, uitstelgedrag, gekke gedachten, hartkloppingen, enz. zorgen ervoor dat leerlingen dingen vergeten zijn die ze onder normale omstandigheden wel zouden weten. Onze training is divers en richt zich op het reguleren van deze spanningen zodat deze weer een normaal karakter krijgen.