De sportomgeving van morgen

29186155ULFT - Er gaat veel veranderen voor sportverenigingen en sporters, zo is de overtuiging bij Ger Melissen. Hij is als verenigingsmanager onder meer werkzaam in Ulft bij voetbalvereniging SDOUC en nauw betrokken geweest bij de oprichting van de nieuwe hockeyclub in HCOIJ.

Volgens Melissen moeten de verenigingen de handen nog meer ineen slaan dan nu her en der al gebeurt. ,,En niet alleen samenwerken met verenigingen uit dezelfde tak van sport. We moeten toe naar de vitale sportomgeving van morgen, waarin het veilig en gezond sporten is met goede faciliteiten en professionele begeleiding voor alle takken van sport.''

Melissen denkt dat door de handen ineen te slaan, een professionele organisatiestructuur op te zetten een klimaat kan worden ontwikkeld, waarin jong en oud de sport kunnen kiezen die hen het beste past en op ieder moment. ,,De professionele structuur, een Sporthuis voor de regio, moet een paraplu-functie krijgen waaronder de verenigingen hangen en profiteren van de knowhow. Zo kunnen we de bestuurders, verenigingsmensen in hun kracht zetten, zodat de samenhang binnen de vereniging verbeterd, de identiteit behouden blijft en de verbinding groter wordt.''

Door de nieuwe structuur en beleving van sport wordt het makkelijker om vrijwilligers te binden voor kleinere taken, voorziet Melissen. ,,Er ontstaat nieuw elan door de grotere betrokkenheid. Door het gevoel creëren van een van de vitale sportomgeving waarin het prettig toeven is, ontstaat de uitdaging om via kleine taken te kunnen bijdragen aan een optimale sportbeleving. Het zorgt ervoor dat mensen de ruimte krijgen zich daarin te ontplooien en nodigt uit om zelf initiatieven te nemen als vrijwilliger'', aldus de verenigingsmanager, die in Ulft al de eerste stappen in dit proces begeleidt. ,,En er zal bovendien een betere infrastructuur van breedtesport richting topsport ontstaan indien gewenst en nodig die veel beter aansluit. Maar daarvoor moeten zullen we het traditionele denken, van iedere club voor zich, moeten loslaten en meer ambitieus durven denken.''

In gemeente Oude IJsselstreek zijn de eerste stappen reeds gezet. Daar hebben de clubs, private ondernemingen en de gemeente op sportpark de IJsselweide de koppen al bij elkaar gestoken en wordt gezamenlijk gewerkt aan een herinrichting van het sportpark. Met daarbij een uitbreiding van het aanbod en samenwerking tussen verenigingen en het delen van faciliteiten. ,,Maar daarnaast wordt er behalve naar de sport breed-maatschappelijk gekeken. Kinderopvang, dagbesteding voor ouderen, er kan veel als de faciliteiten goed worden benut. Ook op andere plaatsen, zoals in Lichtenvoorde bij Longa'30 en in Doetinchem bij DZC '68, zijn deze ontwikkelingen al in gang gezet.''

Melissen juicht het toe, maar wil ook de samenwerking en het delen van de kennis verbeteren. ,,Daarom willen we in het najaar in de Achterhoek en Liemers enkele bijeenkomsten plannen, waarin het perspectief van de vitale sportomgeving van morgen uitvoerig wordt toegelicht. Maar graag zouden we vooraf in contact komen met mensen die daarin willen meedenken. Ik weet dat sportverenigingen zoekende zijn in deze tijd, waarin de overheid zich steeds meer terugtrekt en alleen nog faciliteert. Clubs moeten steeds meer de eigen broek ophouden. En dat kan volgens mij beter en gemakkelijker door breed de samenwerking te zoeken.''

Melissen neemt gemeente Oude IJsselstreek als voorbeeld. ,,Daar zijn momenteel drie zwembaden. Dat kan niet meer, economisch gezien. Daar zou de keuze gemaakt moeten worden voor één goed gefaciliteerd zwembad, met een wedstrijdbad. Maar ook moeten de breedtesportmogelijkheden worden geclusterd en moet er plaats zijn voor de weg naar de topsport, bijvoorbeeld zoals met de turnhal in Varsseveld. Het beheer en de exploitatie van die faciliteiten (bijvoorbeeld; drie sportparken in Ulft/Gendringen, Terborg/Silvolde en Varsseveld zouden bij het Sporthuis moeten liggen.''

In de kleinere kernen zullen op termijn de sportmogelijkheden verdwijnen. De kantines echter zijn belangrijk en uitermate geschikt om de sociale cohesie in de dorpjes te behouden. ,,Maar de ontwikkeling dat sporten naar buiten het dorp verdwijnt zal sneller gaan dan menigeen denkt. Maar het komt wel op een plek waar de faciliteiten optimaal zijn, er voldoende professioneel personeel rondloopt en er voldoende ruimte is voor zowel team- als individuele sport en binnen- en buitensporters.''

Mensen en clubs die willen meedenken over het toekomstperspectief van de sportomgeving van morgen in de regio kunnen zich melden bij Ger Melissen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of tel. 06-23233501.

Bron: Gelderse Post 26-9-2012